مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم
مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم

برنج کته یا آبکش در رژیم غذایی

 برنج کته سالمتر  است یا برنج آبکش؟
 
 تفاوت در نحوه پخت کته یا آبکش برنج فقط بر میزان موادمغذی موجود در آن اثر می‌گذارد. با آبکش کردن برنج، ویتامین‌های محلول در آب آن مانند ویتامین‏های گروه B از بین می‏روند.

 ارزش تغذیه‏ای خوراکی‏هایی مانند برنج و نان به ویتامین‌های گروه B موجود در آنهاست که برای سوخت‏وساز کربوهیدرات‌ها مورد نیاز هستند. این ویتامین‌ها به دلیل اینکه محلول در آب هستند، وقتی با حرارت زیاد می‌جوشند، در آن حل و با آبکش کردن برنج، دور ریخته می‌شوند و در نهایت برنج با نشاسته‌ آن می‌ماند اما دیگر آن ویتامین‏هایی که باعث سوخت‏وساز ترکیب‏های فوق و آزادشدن انرژی‏شان می‌شود، وجود ندارد.

در صورت داشتن بیماری زخم معده چگونه رژیم غذایی داشته باشیم؟


توصیه می شود افراد مبتلا، تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و میزان مصرف غذا در هر وعده را کم کنند و غذاهای پروتئینی نیز بیشتر مصرف کنند. چرا که پروتئین ها مانع تأثیر منفی اسید معده بر ضایعات بافتی معده می شوند.


از بین همه ی غذاهای پروتئینی، مصرف شیر در حد مناسب یکی از انتخاب های غذایی خوب است.


در بعضی افراد مبتلا به زخم معده ، مصرف غذاهای سرخ شده در روغن و غذاهای غنی از فیبر و الیاف گیاهی سخت باعث تشدید درد می شود.


 در مجموع توصیه می شود افراد تحت درمان بیماری زخم معده از مصرف بعضی ادویه ها مثل فلفل، الکل و قهوه اجتناب کنند و یک رژیم غذایی مناسب شامل همه ی گروههای غذایی به مقدار کافی و لازم را رعایت نمایند و در صورت وجود کمبود مواد مغذی از مکمل های آن ها استفاده کنند.


رعایت نظم در ساعات غذاخوردن و تعداد وعده های مصرفی نیز از عوامل مهم در مراقبت از بیماران مبتلا به زخم است.


چگونه نفخ معده را از بین ببریم؟


خوراکی‌های نفاخ مثل سیب‌زمینی، بادمجان، سیر و پیاز اگر به صورت پخته‌شده مصرف شوند نفخ کمتری ایجاد می‌کنند، هرچه فیبر ماده غذایی بیشتر شکسته شود، تحمل گوارشی بهتری خواهد داشت.

حبوبات نیز بهتر است قبل از مصرف ۴۸ ساعت در آب خیس بخورند تا قندشان وارد آب شود. 

افرادی که کمبود آنزیم هضم شیر دارند، می‌توانند از شیرهای کم چرب بدون لاکتوز استفاده کنند. 

می توان از نعنا، گشنیز، بادرنجبویه، دارچین، هل و آویشن چه به صورت عرقیجات گیاهی و چه به صورت انواع دم نوش برای کاهش نفخ کمک گرفت.


کسانی که عادت به مصرف برنج دارند، بهتر است که برنج را با زیره، زعفران یا زرشک مصرف کنند زیرا آنها طبع برنج را اصلاح می‌کنند.

افرادی که مبتلا به ورم معده هستند بهتر است که از مصرف بادمجان، خیار، گوجه و ماست و غذاهای سردی بخش پرهیز کنند.

برای کاهش ورم معده باید از غذاهای خمیری، آش رشته و انواع ماکارونی پرهیز کرد، هم‌چنین هرگز آب یخ نیز خورده نشود.

کاهش سریع وزن خطر دارد!



چاقی بیماری های گوناگونی از جمله دیابت، فشار خون بالا، سکته قلبی، سکته مغری و درد مفاصل به ویژه درد مفاصل زانو را با خود به دنبال می‌آورد و حتی می‌تواند موجب مرگ زودرس و کوتاهی عمر شود. بنابراین باید برای کنترل وزن و پیشگیری از چاقی از زمان کودکی برنامه مناسبی داشته باشیم و برای اینکه کودکانمان وزن متعادلی داشته باشند به آنها بیاموزیم که غذاهایی مانند شیرینی، مواد قندی و نان و برنج کمتر بخورند. 


اگر چاق شدیم، بهترین راه این است که وزنمان را با کم خوردن و افزایش تحرک به تدریج سبک‌تر کنیم و از کاهش وزن‌های سریع بپرهیزیم. اینکه بتوانیم در طول 1 سال 10 درصد وزنمان را کم کنیم بد نیست اما اگر بخواهیم یکدفعه و در عرض 2 تا 3 ماه مقدار زیادی کاهش وزن داشته باشیم ممکن است اختلالات و مشکلاتی برای بدن ایجاد کند و برای قلب، مغز، کبد و کلیه ها عوارض داشته باشد. 

در برخی افراد ممکن است بدن در اثر پرخوری و مصرف نمک زیاد ورم داشته باشد که در این صورت با شروع کاهش وزن بدن آب زیادی را از دست می دهد اما عضله زیادی کاهش پیدا نمی‌کند.


چگونه گرسنگی ناگهانی شبانه را مهار کنیم؟


وقتی شب‌هنگام در خانه ناگهان احساس گرسنگی می‌کنید، با وجودی که این گرسنگی واقعی نیست شما همان موقع غذا می‌خواهید و متأسفانه در هنگام این گرسنگی شبانه، بیش‌ازحد لازم غذا می‌خورید. 


در شب‌ها به‌اندازه روزها با غذا ارضا نمی‌شویم و گرایش به خوردن غذای بیشتر برای رسیدن به احساس رضایت، داریم. همچنین در شب‌ها، حتی هنگامی که میزان گرسنگی و سیری ما به همان اندازه میزان آن‌ها در سایر اوقات روز است، با غذا اشتغال فکری داریم. خوردن در شب به پرخوری با گزینه‌های بد غذایی می‌انجامد و ناشی از گرسنگی واقعی نیست. افراد معمولاً به خوردن شیرینی یا چیپس‌ها و فست فودهای شور روی می‌آورند که ممکن است ذهنشان را آرام کنند، اما به پرخوری می‌انجامند.


بدن‌های ما درواقع به‌طور فیزیولوژیک برای مصرف غذای بیشتر در عصرها برنامه‌ریزی‌شده است و این شرایط ولع به غذا را که در طول روز ممکن است آن را نادیده بگیریم، در شب‌ها تشدید می‌کند. از پیامدهای منفی آن اضافه وزن، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و حتی برخی از اشکال سرطان می باشد.


برای مقابله با این مشکل خوردن بیشتر در طول روز، خوردن میان‌وعده‌های سالم در فاصله وعده‌های غذایی که حاوی پروتئین و چربی‌های سالم باشند مانند 15 گرم بادام، یک تخم مرغ آبپز ... و خوردن یک شام راضی‌کننده اما نه با اندازه بیش‌ازحد توصیه می شود. این کار به سیر ماندن شما در شب یاری می‌رساند و وسوسه خوردن شامی سنگین و نیز خوردن میان‌وعده پس‌ از آن را کاهش می‌دهد.