مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم
مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم

چند پیشنهاد برای بازگشت دوباره به برنامۀ کاهش وزن

چند پیشنهاد برای بازگشت دوباره به برنامۀ کاهش وزن 

اگر شما هم مثل خیلی‌ها در خوردنزیاده‌روی کرده‌اید و از برنامه لاغری‌تان دور شده‌اید یا وزن‌تان بالا رفته، اشکالی ندارد. انسان جایزالخطاست و شما هم ممکن است مرتکب خطا شوید، پس خودتان را ببخشید و شروع کنید به برداشتن قدم‌های مثبت تا به هدف‌تان نزدیک‌تر شوید.
به جای انتظار برای رسیدن روز بعد، هفته یا ماه بعد برای شروع، همین امروز شروع کنید. شما نمی‌توانید یک باره از لم دادن روی کاناپه به یک دونده تبدیل شوید، یا در یک بعد از ظهر، عادت همبرگر خوردن را به مصرف جوانه‌ها تبدیل کنید، اما می‌توانید یک، دو یا چند تغییر کوچک ایجاد کنید تا انگیزه‌تان برای داشتن زندگی‌ سالم بیشتر شود.
نکتۀ آخر: همانطور که در مسابقه والیبال، از دست دادن یک امتیاز به معنای پایان بازی نیست و این اتفاق برای بهترین والیبالیست‌ها هم رخ می‌دهد و مهم این است که امتیاز بیشتری از آنچه از دست داده‌اید، کسب کنید تا در آخر بازی برنده باشید، شما هم با تغذیه سالم و تحرک کافی، می‌توانید گام‌های رو به جلو بردارید و حتی عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کنید و در پایان برنده شوید.


اگر از خود انتظار بیش از حد داشته باشید، ناامید می‌شوید و  دست از برنامه سلامتی‌تان می‌کشید.
شما می‌توانید به مسیر برگردید، همین امروز!                   

علت و درمان خواب آلودگی بعد از غذا خوردن



خواب آلودگی و خستگی بعد از خوردن غذا برای همگی ما پیش می آید اما با روش هایی میتوان جلوی این مشکل را گرفت و یا کمتر کرد . حتی بعضی از بیماری ها نیز مانند دیابت میتوانند چنین مشکلی را تشدید کنند .
چرا بعد از ناهار احساس خواب آلودگی میکنیم ؟ دلیل عمده آن دور شدن خون از مغز برای انجام هضم غذا میباشد . همچنین بدن مقدار کمی ملاتونین در بدن بعد از ناهار ترشح میکند که حدودا ساعت ۲ تا ۳ بعد از ظهر که باعث خواب آلودگی مبشود . ملاتونین هورمونی است که در هنگام شب ترشح شده و باعث خواب آلودگی میشود .
علت های اصلی خواب آلودگی بعد از غذا
خوابیدن بعد از غذا خوردن

چقدر به خواب شبانه نیاز دارید ؟ خواب آلودگی بعد از ناهار میتواند به دلیل نداشتن خواب کافی در شب باشد . بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند . اگر خواب شبانه خوب و کاملی ندارید با پزشک خود مشورت کنید .

به عادات غذایی خود نگاهی بی اندازید . مقدار کمی خواب آلودگی بعد از ناهار طبیعی میباشد اما اگر از مواد غذایی با ارزش تغذیه ای پایین استفاده کنید اوضاع را بدتر خواهد کرد . سوالات زیر را از خود بپرسید :

صبحانه خوردم ؟

از مواد غذایی با قند بالا یا غذای آماده استفاده کردم ؟

دیشب بد خوابیدم ؟

زیاد از کافئین استفاده کردم ؟

ورزش میکنم ؟

آیا ناهار سالم و مغذی خوردم ؟

اگر جواب هر یک از سوالات نه بود شما باید سبک زندگی و عادات خود را عوض کنید تا کمتر دچار این عارضه بشوید .

                   
علت خواب آلودگی بعد از صبحانه

درست صبحانه بخورید . به هیچ وجه صبحانه را حذف نکنید زیرا تنظیم کننده درست انرژی بدن در طول روز میباشد . صبحانه هایی مانند زیر را مصرف کنید :

غلات صبحانه به همراه شیر کم چرب و یک میوه تازه

۲ تکه نان سبوس دار به همراه ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و یک موز

نان با یک عدد تخم مرغ و یک تکه پنیر با یک لیوان آب پرتقال

دردهای مفصلی و زنجبیل


دردهای مفاصلی و پوکی استخوان جزء بیماری هایی هستند که امروزه شیوع بالایی پیدا کرده اند و بسیاری افراد از ابتلا به آنها رنج می‌برند بنابراین به منظور پیشگیری از این دردها، نیاز است که اقداماتی مانند ماساژ با روغن های مخصوص،رفع التهابات، تقویت و جلوگیری از سفتی استخوان ها انجام شود.

گیاه زنجبیل (Ginger) به عنوان یک ادویه ی خوراکی در سراسر دنیا استفاده می شود و دارای فواید متعددی برای سلامت می باشد. از دیرباز برای درمان بیماری ھای متعددی ھمچون سرماخوردگی، تھوع، ناراحتی ھای گوارشی، اختلالات تنفسی، کاهش میزان کلسترول، میگرن و ... مورد استفاده بوده است. مطالعات قبلی اثر ضد درد و ضد التھابی این گیاه را تایید کرده اند. زنجبیل یکی از پرخاصیت ترین ادویه های مفید در جهت کاهش دردهای مفصلی به کار برده می شود.

تحقیقات جدید حاکی از این است که زنجبیل به بدن در تولید سالیسیلیک اسید (داروی ضد التهاب طبیعی) کمک کرده و همچنین به کاهش مواد شیمایی التهاب زا در بدن کمک می کند. به گفته محققان، زنجبیل می تواند فعالیت چندین ماده شیمیایی ایجادکننده التهاب مفاصل را کاهش دهد.
توجه داشته باشید که درصورت مصرف داروهای ضدانعقاد خون ، از مصرف زیاد زنجبیل خودداری کنید .

رژیم‌های افراطی برای کاهش وزن موجب نازایی می‌شود

‌ 

  رژیم گرفتن‌های افراطی و اختلالات تغذیه‌ای می‌تواند موجب نازایی زنان در سنین جوانی شود.

 

  یکی از معمول‌ترین علائم هشدار دهنده تاثیرگذاری مشکلات تغذیه‌ای روی باروری زنان این است که دوره‌های عادت ماهانه در آنها متوقف می‌شود.


 منطقه هیپوتالاموس در مغز آزاد شدن هورمون‌هایی را از غده هیپوفیز در کنترل دارد که نقش این هورمون‌ها تنظیم فعالیت دوره‌های ماهانه و توان تولیدمثلی در زنان است. وقتی زنی وزن زیادی از دست بدهد، این مکانیسم در مغز وی متوقف می‌شود. بدن زنان به آهن نیاز دارد و با کاهش شدید وزن ذخیره املاح بدن آنها به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند که در نتیجه تاثیر نامطلوبی روی قدرت بارور شدن در آنها برجای میگذارد


هیدراته کردن بدن


هیدراته کردن بدن به چه معناست و چرا اهمیت دارد؟



هیدراته کردن بدن یعنی رساندن آب کافی به بدن؛

 پس حتماً موارد زیر را در نظر داشته باشید:


 هرگز سعی نکنید به حالتی برسید که احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید؛ 

تشنگی علامت این است که بدن قبلاً دهیدراته شده (از آب خالی شده) و هرگز نمی‌توان از این حالت و نشانه به عنوان یک علامت مناسب و راهنما جهت برطرف کردن تشنگی بهره جست.


✔️⁩یک لیوان بزرگ و یا یک بطری آب همیشه در محل کار همراه داشته باشید و سعی کنید آن‌را در طول روز بنوشید. 


❌هرگز سعی نکنید نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، نوشیدنی گازدار، چای و نوشیدنی‌های الکلی را جایگزین آب کنید! 

این قبیل نوشیدنی‌ها دقیقاً مثل داروهای مُدر (به داروهایی گفته می‌شود که باعث افزایش ادرار می‌شوند)، در داخل بدن عمل می‌کنند و باعث می‌شوند که مقدار ادرار افزایش یابد!

سعی کنید در صورت نوشیدن این قبیل نوشیدنی‌ها سریعاً به عنوان جایگزین آنها آب کافی بنوشید. 


⁦✔️⁩ به‌خاطر داشته باشید که بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی یکی از دلایل دهیدراته (کمبود آب بدن) شدن بدن می‌باشند! 

هرگز مقدار آبی که در طول تمرین از دست می‌دهید را دست کم نگیرید.

به ازای هر 100 گرم وزنی که در طول تمرین از دست می‌دهید باید 100 گرم آب بخورید! 


⁦✔️⁩ در طول تمرین جرعه جرعه آب بنوشید.

 یک بطری بزرگ آب به همراه خود به باشگاه ببرید و هنگامی‌که در حال انجام تمرینات سنگین و با شدت هستید، بین حرکت‌ها و ست‌ها جرعه‌ای بنوشید! 


⁦✔️⁩اگر بیشتر وقت خود را بیرون از خانه سپری می‌کنید مطمئناً به آب بیشتری نیاز دارید. 

⁦✔️⁩روز خود را با آب شروع کنید و با آب هم به پایان برسانید.

 این کار باعث می‌شود که آبی را که در طول شب بر اثر تعریق و تنفس از طریق بدن دفع می‌شود، جبران کنید. 


⁦✔️⁩ کسانی که بدنسازی کار می‌کنند (چه زیبایی و چه پاورلیفتینگ) در طول روز حداقل باید 3 لیتر آب بنوشند! 



چگونه تشخیص دهیم که بدنمان دهیدراته شده است؟ 

 اگر آب به انداره کافی بنوشید، رنگ ادرار کاملاً شفاف و مقدار آن نیز مناسب است.

 اگر رنگ ادرار پر‌رنگ و در عین حال بودار باشد یکی از علامت‌های دهیدراته شدن بدن می‌باشد و همچنین نشانه این است که بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود، شروع به تخریب بافت‌های عضلانی کرده است.