مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم
مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم

تخمدان پلی کیستیک(pco)

تخمدان پلی کیستیک در بدن منجر به چاقی و افزایش وزن میشه؟


حدود نیمی از خانم هایی که تخمدان پلی کیستیک دارن این مشکل رو با بروز چربی های شکمی و افزایش وزن از خود می بینن. در این دسته از افراد مقاومت به انسولین بالاست و این مانع سوخت و ساز طبیعی چربی ها و کالری ها میشه و همین امر علت بروز اضافه وزن و چاقیه. اینگونه افراد به شیرینیجات علاقه وافری دارن و این به مقاومت به انسولین بیشترین کمک رو میکنه و در نتیجه روز به روز فرد چاق تر میشه .

میشه گفت مهمترین راه مبارزه با این بیماری راه مقابله با مقاوت به انسولینه که از طریق حذف مواد قندی و نشاسته ای و انجام ورزش های هوازی و تمرین های مناسب صورت می گیره. در واقع میشه گفت که با استفاده از رژیم غذایی خوب میتونی این مشکل رو به خوبی مورد کنترل قرار بدین و حتی با پیشرفت کمی نتیجه مناسبی گرفت. 


پس اگه فکر میکنید بخاطر تخمدان پلی کیستیک نمیشه وزن کم کنید تا حدودی درسته بله روند کاهش وزن شاید کمی کند تر شه اما بازم میشه با رعایت کردن نکات رژیمی به این هدف هم برسی و کاهش وزن رو تجربه کنید.                                     

بهترین میزان ورزش برای کاهش وزن




مدت زمان اثرگذار ورزشهای هوازی بر چربی سوزی 

ورزش حداقل نیم ساعت باید به طول انجامد، 
زیرا 

در 10 دقیقه نخست ورزش هوازی (مثلا پیاده‌روی)،
 حدود 90 درصد قند و 10 درصد چربی می‌سوزد؛

 در 10 دقیقه دوم 
این نسبت به 30 درصد چربی و 70 درصد قند می‌رسد

 و در 10 دقیقه سوم
 معمولا نسبت سوخت چربی به قند 50-50 است.

 در 10 دقیقه چهارم
 این نسبت به 30 درصد قند، 70 درصد چربی و 

 در 10 دقیقه پنجم 
به 90 درصد چربی و 10 درصد قند می‌رسد.

 پس اگر فردی می‌خواهد وزن کم کند باید زمان فعالیتش از نیم‌ساعت بیشتر باشد و در بهترین حالت به یک ساعت تا یک ساعت‌ونیم برسد.
نکته ، چربی سوزی را با عضله سوزی اشتباه نگیرید.

برنامه کاهش وزن تان با این کارها شکســـــت می خورد!



کاهش وزن و لاغر شدن شاید در نظرتان یکی از سخت ترین کارهایی باشد که باید انجام دهید. اگر در برنامه کاهش وزن تان شکست خورده اید ممکن است به خاطر فکرهای غلطی باشد که در ذهن تان دارید.

برای کاهش وزن تصمیم قاطعی می گیرید اما بعد از چند روز مایوس می شوید .علت چیست ؟ در این مطلب پنج تصور اشتباه در زمینه کاهش وزن را به شما معرفی می کنیم.

خوردن غذای سالم مشکل است

برای این کار باید سبک زندگی سالمی داشت نه فقط یک برنامه غذایی؛ باید غذاهایی را که به دنبالش هستید، پیدا کنید. به بیان دیگر باید غذاها و دستور پخت های سالم را بیابید، و از آنها لذت ببرید. شاید مدتی طول بکشد که بتوانید فهرستی از غذاهای سالم را برای خود تهیه کنید اما ارزشش را دارد که برایش وقت بگذارید.

 >>یک وعده غذای سالم سیرم نمی کند

بسیاری از ما  نمی دانیم مقدار سیری دقیقا یعنی چه. دلیلش تمایل به پرخوری است. برای فائق آمدن به این طرز فکر باید احساس رضایت از غذا خوردن و سیری را یک بار دیگر برای خود تعریف کنید. بعد از غذا خوردن، باید از نظر فیزیکی حس خوبی داشته باشید، برای مثال حس کنید می توانید برای مدت طولانی به پیاده روی بروید. این مفهوم صحیح درست رضایت از غذا خوردن است.


غذا خوردن باعث شادی ام می شود

از همان کودکی آموخته ایم که برای داشتن احساسی بهتر باید غذا بخوریم. از غذا به عنوان نشان دادن محبت، جشن گرفتن و ... استفاده کرده ایم. آن چه در این میان طبیعی نیست مصرف غذا برای بهبود خلق و خو است. روی مواقعی تمرکز کنید که بدون احساس گرسنگی به سراغ غذا خوردن می روید. در چنین مواقعی سعی کنید یک راه حل غیر غذایی را امتحان کنید. به مرور خواهید دید با این روش ها بدون غذا خوردن، حالتان خوب می شود.

 وقت کافی ندارم

این جمله را بارها شنیده ایم؛ آشپزی و پیدا کردن دستور پخت های مختلف را دوست دارم اما برای پخت غذا زمانم محدود است. کمبود زمان بهانه خوبی نیست که خود را با آن راضی کنید. غذاهای سالم را در کمترین زمان نیز می توان آماده کرد فقط کافی است سخت گیر نباشیم.

 متفاوت بودن دشوار است

وقتی اطرافیان هرچه دلشان می خواهد و هر چقدر دوست دارند غذا می خورند، احساس تنها بودن می کنید. اما وقتی به این باور برسید که نتیجه این کار از هماهنگ شدن با دیگران با ارزش تر است، همه چیز برایتان ساده تر می شود.

استاندارد در صد چربی بدن


معیار چربی بدن زنان


چربی بدن ۱۰ الی ۱۲ درصد ضروری است. ۱۴ تا ۲۰ درصد چربی به نظر می رسد محدوده سالمی برای ورزشکاران باشد. ۲۱ تا ۲۴ درصد چربی معمول و سالم است. ۲۵ تا ۳۱ درصد چربی به نظر می رسد محدوده قابل قبولی باشد. هر مقداری بالاتر از ۲۳ درصد برای زنان به عنوان چاقی تلقی می شود.


معیار چربی بدن مردان


۲ تا ۴ درصد چربی بدن ضروری است. ۶ تا ۱۳ درصد محدوده چربی بدن یک ورزشکار است. ۱۴ الی ۱۷ درصد چربی محدوده طبیعی به نظر می رسد. ۱۵ تا ۲۵ درصد چربی بالای حد طبیعی است. هر مقداری بالاتر از ۲۶ درصد برای مردان به عنوان چاقی تلقی می شود.



درصد چربی بدن به چه معناست؟


درصد چربی بدن، درصد توده چربی است که در حال حاضر در بدن شما وجود دارد. ما یک مقیاس برای شما آماده کرده ایم که مشخص می کند درصد چربی بدن خوب یا بد چیست. به سادگی به جنسیت و سپس سن خودتان نگاه کنید و درصد را در جدول زیر پیدا کنید.

چرا مجبورم لاغر شوم؟!

چرا مجبورم لاغر شوم؟!



این روزها درزندگی بی تحرک ما که پر از رژیم های ناسالم و انواع فست فودها و غذاهای چرب و خیلی شیرین است، اینگونه معمول شده 


که چند کیلو اضافه وزن آنقدرها هم خطرناک نیست و ما آن را عاملی برای تهدید سلامتی نمی دانیم.


دلایلی  متفاوت آورده ایم که بر ضرورت کاهش میزان تجمع چربی در بدن تاکید می کند:


▪️ چربی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

▪️ چربی اضافی در بدن درمان سرطان را مشکل تر می کند

▪️ چربی ها به قلب فشار می آورد

▪️ چاقی ورزش را سخت می کند

▪️ چربی اضافی برای مغز ضرر دارد

▪️ چاقی بر خلق و خو اثر منفی دارد

▪️ چربی اضافی بدن بر مفاصل فشار وارد می کند

▪️اضافه وزن به مثانه فشار وارد می کند

▪️ چاقی بر رابطه جنسی تاثیر منفی می گذارد


▪️ چاقی بر کیفیت خدمات پزشکی اثر می گذارد

▪️ چاقی بر توان باروری اثر منفی می گذارد

▪️ چاقی بارداری را پرخطر میکند

▪️ چاقی بر سلامت نوزاد شما اثر می گذارد

▪️ چاقی درمان آسم را دشوار می کند

▪️ چاقی شما را در شب از خواب بیدار می کند

▪️ چاقی برای استخدام شما مشکل ساز می شود

▪️ چاق ها باید بیشتر پول خرج کنند


از همین امروز شروع کنید و با گرفتن یک برنامه غذایی متناسب و صحیح در کنار روزی حداقل ۳۰ دقیقه ورزش از شر چربی های اضافه


 شکم و پهلو راحت بشید و پس از چند ماه به نتیجه دلخواد خواهید رسید.