مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم
مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

مرکز تغذیه و رژیم درمانی نارین

با درود و سپاس جواد واحدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی به شماره نظام پزشکی ت-4458 و عضو رسمی انجمن تغذیه ایران ، انجمن چاقی امریکا(AOA)فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستم

لاغری صورت و رژیم غذایی


در قسمت صورت تجمع چربی نداریم ولی به طور ژنتیکی خیلی از افراد هنگام کاهش وزن، ابتدا صورتشان لاغر می‌شود. ولی بر عکس موقع وزن زیاد کردن آخرین ناحیه صورت است.

با توجه به اینکه صورت چربی ذخیره نمی‌کند پس لاغر به نظر رسیدن صورت، بیشتر به خاطر کاهش آب بدن و کاهش دریافت مواد غذایی است.

مصرف مرتب آب و استفاده از ماسک‌های موضعی که ویتامین کافی به پوست صورتتان برسانند، راه کار مناسبی است.


کمبود آهن و اسفناج


یکی از باورهای نادرست بین افراد، مصرف اسفناج به هدف تامین آهن می‌باشد. به خصوص دیده می‌شود که بسیاری از زنان در حین بارداری، بسیاری از بیماران شیمی درمانی، بیماران پس از جراحی، کودکان و ... به اشتباه از اسفناج جهت افزایش آهن خون استفاده می‌کنند.


اما جالب است بدانید با اینکه اسفناج آهن بالایی دارد اما فقط پنج درصد آن جذب می‌شود. لذا اگر به دنبال افزایش سطح آهن در بدن هستید بیشتر به سراغ مصرف حبوبات و گوشت قرمز بروید. البته چنانچه کمخونی فقر آهن دارید باید بدانید که فقط مکمل های آهن درمان کننده هستند نه فقط مصرف مواد غذایی.


رژیم خام گیاهخواری

این نوع رژیم غذایی چون فقط شامل مواد غذایی خام و نپخته می‌باشد به شدت فرد را در معرض سموم محیطی و بیماری‌های باکتریایی قرار می‌دهد چرا که یکی از مهمترین فرآیندها یعنی پخت، روی مواد غذایی فرد صورت نمی‌گیرد.

▫️به دلیل عدم دریافت مقادیر کافی کلسیم و پروتئین، این افراد در معرض مشکلات استخوانی و تحلیل عضلانی هستند.

▫️زنانی که این رژیم را دنبال می‌کنند در معرض خطر قطع قاعدگی و اختلالات باروری هستند.

▫️عدم دریافت ویتامین B12 در این رژیم بسیار مشکل ساز است.

▫️کم خونی فقر آهن در این رژیم بسیار شایع است.


▫️مصرف مقادیر زیاد فیبر در این رژیم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

▫️به دلیل کم کالری بودن این رژیم، کاهش وزن سریع و تحلیل بافت عضله در این رژیم نگران کننده است.

به هر قیمتی و با شنیدن هر مطلبی از زبان افراد غیر متخصص هر رژیم غذایی را اجرا نکنیم.

سعی نکنید زود لاغر شوید

سعی نکنید زود لاغر شوید


کسانی که خیلی سریع لاغر می شوند با سرعت بیشتری دوباره اضافه وزن پیدا می کنند. لاغر شدن تدریجی و منظم امکان متعادل نگهداشتن وزن را امکان پذیر می کند.


کاهش وزن در حالت طبیعی باید «در هفته نیم تا یک کیلوگرم» و «در ماه حدود دو الی چهار کیلوگرم» باشد، البته این میزان نسبت به اضافه وزن افراد متغیر است.


چرا صبح ها میلی به خوردن صبحانه نداریم؟



چون صبح های زود، بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که باعث بالارفتن قند خون و کاهش اشتهای صبحگاهی می‌شود. 


عوارض


وقتی ما صبحانه کافی نمی‌خوریم، بدنمان احساس کمبود می‌کند و ‌به‌صورت خودکار عمل ذخیره‌سازی را انجام می‌دهد و در کنار آن، ولع فرد برای خوردن وعده ناهار، بیشتر می‌شود‎.‎


✔️اگر صبح ها میل به خوردن صبحانه ندارید، سعی کنید صبحانه متفاوت و متنوعی فراهم کنید. به هر طریقی اشتهای صبحانه خوردن را در خود تحریک کنید چون ۲۰ 

درصد از انرژی روزانه شما از همین وعده تأمین می‌شود.‏